זהו אשכול א מתוך 3 אשכולות. ניתן לפתור כל אשכול בנפרד.
יחידה:
תרבות וספורט
כיתה מומלצת:
כיתה ח / כיתה ט
משך הזמן המומלץ:
45 דקות
נושאים/מושגים חוץ מתמטיים הנלמדים באשכול (הֶקְשֶר):
היכרות עם החוקים של משחק הכדורסל ומבנה המגרש, קריאת מידע והסקת מסקנות אופרטיביות ממנו.
ידע ומיומנויות מתמטיים נדרשים:
נושא
מושגים
מיומנויות
תחום גיאומטרי – משפט פיתגורס
– מרחק בין שתי נקודות
– חיסור וחיבור קטעים
– אמצע קטע
– ישרים מקבילים ומאונכים
– מלבן ומשולש ישר זווית
– מעגל ומרכזו
– רדיוס וקוטר של מעגל
– הבנה של שרטוט גיאומטרי
– בחירת נתונים מתאימים לחישובים
– חישוב אורכים של קטעים שונים
– זיהוי משולשים ישרי זווית
– חישוב אורכים של צלעות במשולש ישר זווית
מערך דידקטי מומלץ:
ארגון הכיתה:
עבודה פרטנית או בקבוצות הטרוגניות, בהתאם לרמת הכיתה.
ציוד נחוץ:
מחשבון.
ניהול השיעור:
למידה פרטנית או בקבוצות, פתרון השאלות ודיון במליאה.
אשכול כדורסל א – משולש
תיאור סיטואציה
את משחק הכדורסל משחקות זו כנגד זו שתי קבוצות, כל אחת בת חמישה שחקנים.
מטרת המשחק היא לצבור יותר נקודות מאשר הקבוצה היריבה.
צבירת הנקודות נעשית על ידי קליעת הכדור לסל, שקוטרו 45 ס"מ.
קליעת הכדור לסל במהלך המשחק מקנה 2 נקודות, אם השחקן הזורק עומד מאחורי קו ה-3 הקליעה מקנה לקבוצתו 3 נקודות. זריקת עונשין מוצלחת מקנה 1 נקודה.
הקבוצה המחזיקה במספר גבוה יותר של נקודות מיריבתה בעת סיום המשחק היא המנצחת.
נקודה B נמצאת על קו השוליים. נקודה C מסמנת את אמצע 'קו מחצית המגרש'. נקודה D נמצאת על הקו המחבר את נקודה C עם ההיטל של מרכז הסל על המגרש (*) (ראו תרשים). אורכו של DC הוא 180 ס"מ.
דני מעדיף לזרוק מהנקודה הקרובה יותר להיטל של מרכז הסל על המגרש (*).
עזרו לו לבחור באחת משתי הנקודות.
\(\space\)
(*) היטל של נקודה על מישור – נקודת החיתוך בין המישור לאנך מנקודה מחוץ למישור.
אחרי שפתרתם את בעיית מטרה 1, המשיכו לבעיית מטרה 2.