אשכול מראות פרבוליות - מוקד, מדריך ומה שביניהם - חלק א - הקדמה - למורה

הנחיות למורה

אשכול 1 מתוך 3 אשכולות.

יחידה:

מדע – מתמטיקה

כיתה מומלצת:

כיתה ט

משך הזמן המומלץ:

45 דקות

נושאים/מושגים חוץ מתמטיים הנלמדים באשכול (הֶקְשֶר):

נושאים חוץ מתמטיים הקשורים לאשכול זה, מופיעים בחלק ג.

ידע ומיומנויות מתמטיים נדרשים:

נושא מושגים מיומנויות
מעגל– מרכז מעגל.
– רדיוס של מעגל.
– סימון נקודות על מעגל.
ישרים מקבילים– מרחקים שווים בין ישרים.– סימון נקודות על ישרים.
מרחק– מרחק בין שתי נקודות.
– מרחק בין נקודה וישר.
– סימון נקודות הנמצאות במרחק שווה מנקודה נתונה ומישר נתון.
פונקציה ריבועית ופרבולה– ביטוי אלגברי של פונקציה ריבועית.
– גרף של פרבולה.
– זיהוי גרף של פרבולה.
– זיהוי ביטוי אלגברי של פונקציה ריבועית.
משפט פיתגורס (בעיית הרשות)– משפט פיתגורס בשילוב שיעורי נקודות וקטעים במערכת צירים.

מטרת האשכול:

הכרת תכונה של הפרבולה: כל נקודה על הפרבולה נמצאת במרחקים שווים ממוקד הפרבולה וממדריך הפרבולה. יישום תכונה זו הינו לצורך פתרון בעיה במציאות, העוסקת במראות פרבוליות – אליה נתייחס באשכול השלישי.

ידע ומיומנויות מתמטיים נלמדים (חדשים):

  • מוקד של פרבולה
  • מדריך של פרבולה
  • כל נקודה על הפרבולה נמצאת במרחקים שווים ממוקד הפרבולה וממדריך הפרבולה.

שלב הלמידה המומלץ:

לאחר הכרת הפרבולה ותכונותיה.

הערה:

בעיית הסיכום באשכול זה היא בעיית רשות. המורה יחליט אם תלמידים בכיתתו יפתרו בעיה זו.
תלמידים שפתרו את הבעיה יכולים לדלג על חלק ב' ולעבור לאשכול "מראות פרבוליות – מוקד, מדריך ומה שביניהם – חלק ג".
רצוי שתלמידים שלא פתרו בעיה זו, יעברו לאשכול "מראות פרבוליות – מוקד, מדריך ומה שביניהם – חלק ב".

מערך דידקטי מומלץ:

ארגון הכיתה: 

  • ארגון הכיתה בקבוצות של 2-4 תלמידים.
  • תלמידים פותרים את בעיית מטרה 1, כאשר כל קבוצה, במידת הצורך, נעזרת במדרגות שבאשכול וביישומונים.
  • דיון כיתתי בו תלמידים מציגים את תשובותיהם ומסבירים אותן.
  • תלמידים פותרים את בעיית הסיכום. (זו בעיית רשות והמורה יחליט אם לבקש מהתלמידים לפתור אותה).
  • המשך דיון כיתתי בבעיית הסיכום.
  • תלמידים מעלים שאלות נוספות. המורה יכול לבחור שאלה אחת או יותר מתוך שאלות אלו ולפתח דיון עליהן.
  • סיכום השיעור כפי שמובא באשכול. רצוי להציג ולהדגים את תכונת הפרבולה בעזרת היישומון המצורף.

שאלות מומלצות לדיון כיתתי:

  • כיצד זיהיתם היכן לסמן את הנקודות המבוקשות?
  • כיצד עזרו לכם המעגלים והקווים האופקיים למציאת הנקודות שיש לסמנן?
  • מה ההגדרה של מרחק בין נקודה לישר?
  • מהי ההגדרה של מעגל?
  • האם נתקלתם בקשיים? אם כן, מה היו הקשיים?
  • האם המדרגות ענו על הקשיים בהם נתקלתם?
  • כיצד נעזרתם ביישומונים?
  • מה לדעתכם יקרה אם המדריך יהיה מעל המוקד?

אשכול מראות פרבוליות – מוקד, מדריך ומה שביניהם – חלק א – הקדמה

1. בעיית מטרה 1 – הקדמה

לכל המעגלים שבסרטוט מרכז משותף – נקודה F.

רדיוס המעגל הקטן 0.5 יחידה, רדיוס המעגל הבא אחריו 1 יחידה, וזה שאחריו 1.5 יחידות וכך הלאה.

המרחק בין הקווים האופקיים קבוע ושווה ל- 0.5 יחידה.

(ניתן ללחוץ על הסרטוט ולהגדיל אותו)

  1. סמנו בסרטוט לפחות 15 נקודות, שמרחקן מהנקודה F, שווה למרחקן מישר m.
    \(\space\)
  2. סמנו באות O את הנקודה הקרובה ביותר לישר m ושמרחקה מנקודה F, שווה למרחקה מישר m.
    \(\space\)
  3. שערו איזו צורה מתקבלת אם מחברים את כל הנקודות שסימנתם?
    תוכלו להיעזר ביישומון המצורף.
  • אחרי שפתרתם את בעיית מטרה 1, המשיכו לסיכום.
  • או, במידת הצורך, פתרו את השאלות במדרגה 1.

יישומון

  • יש לגרור נקודות ממחסן הנקודות, אל המיקום המתאים.
  • כדי למקם את הנקודות, ניתן להיעזר בסרגלי הגרירה:
    • מספר המעגל.
    • מספר הקו האופקי.
  • לחצו על כפתור "בדיקה". נקודה שנמצאת במיקום המתאים תהפוך לירוקה, ונקודה שלא נמצאת במיקום המתאים תהפוך לאדומה.
    • יש לבצע בדיקה מחודשת לאחר הזזת הנקודה למיקום אחר.
  • ניתן להציג/להסתיר קווים אופקיים, מעגלים, ומשבצות.

פתרון בעיית מטרה 1

סעיף א

נקודות, הנמצאות במרחק שווה מנקודה F ומהישר m, נמצאות במפגש בין המעגל שמספרו n (רדיוסו n/2) לבין הקו האופקי שמספרו n (מרחקו מהמדריך n/2).

הנקודות, המסומנות בסרטוט, נמצאות על מעגל מספר 6.

במילים אחרות, הן במרחק 3 יחידות מ- F, ועל קו אופקי מספר 6.

כלומר, במרחק 3 יחידות מהישר m.

סעיף ב

הנקודה הקרובה ביותר לישר m, שנמצאת במרחקים שווים מנקודה F ומישר m, נמצאת במפגש בין מעגל מספר 2 וקו אופקי מספר 2.

מרחקה מ- F ומהישר m שווה ליחידה אחת.

סעיף ג

הגרף המתקבל הוא פרבולה.

הערה:

הפעילות מובילה לתפיסה אינטואיטיבית בלבד של תכונת הפרבולה המובאת בסיכום.

בבעיית הסיכום (רשות) מגיעים התלמידים להוכחה כי הגרף המתקבל הוא פרבולה.

1.1 מדרגה 1 לבעיית מטרה 1

בעיה 1.1.1

לכל המעגלים שבסרטוט מרכז משותף – נקודה F.

רדיוס המעגל הקטן 0.5 יחידה, רדיוס המעגל הבא אחריו 1 יחידה, וזה שאחריו 1.5 יחידות וכך הלאה.

המרחק בין הקווים האופקיים קבוע ושווה ל- 0.5 יחידה.

סמנו בסרטוט את שתי הנקודות שמרחקן מנקודה F ומרחקן מישר m הוא 4.5 יחידות.

תוכלו להיעזר ביישומון המצורף.

(ניתן ללחוץ על הסרטוט ולהגדיל אותו)

יישומון

  • יש לגרור נקודות ממחסן הנקודות, אל המיקום המתאים.
  • כדי למקם את הנקודות, ניתן להיעזר בסרגלי הגרירה:
    • מספר המעגל.
    • מספר הקו האופקי.
  • לחצו על כפתור "בדיקה". נקודה שנמצאת במיקום המתאים תהפוך לירוקה, ונקודה שלא נמצאת במיקום המתאים תהפוך לאדומה.
    • יש לבצע בדיקה מחודשת לאחר הזזת הנקודה למיקום אחר.
  • ניתן להציג/להסתיר קווים אופקיים, מעגלים, ומשבצות.

פתרון מדרגה 1 לבעיית מטרה 1

בעיה 1.1.1

הנקודות, הנמצאות במרחק 4.5 יחידות מנקודה F ומישר m, נמצאות במפגש המעגל התשיעי והקו האופקי התשיעי.

ראו סרטוט מצורף.

מטרת מדרגה 1 לבעיית מטרה 1

בעיה 1.1.1

בבעיה יש לסמן רק שתי נקודות שמרחקן מנקודה F ומהישר m נתון.

הבעיה מאפשרת לתלמיד להתמקד במציאת נקודות מסוימות.

היא מאפשרת להבין שיש שתי נקודות הנמצאות במרחק מסוים מ-F ומהישר m, ומאפשרת להבין שאם המרחק המבוקש הוא 4.5, אזי הנקודות תמצאנה במפגש בין המעגל התשיעי והקו האופקי התשיעי.

1.2 מדרגה 2 לבעיית מטרה 1

בעיה 1.2.1

לכל המעגלים שבסרטוט מרכז משותף – נקודה F.

רדיוס המעגל הקטן הוא 0.5 יחידה, רדיוס המעגל הבא אחריו 1 יחידה, וזה שאחריו 1.5 יחידות וכך הלאה.

המרחק בין הקווים האופקיים קבוע ושווה ל- 0.5 יחידה.

האם נכונה הטענה שהמרחק של נקודה N מנקודה F, שווה למרחק של נקודה N מישר m?

אם לא – נמקו, אם כן – מצאו למה שווה המרחק.

תוכלו להיעזר ביישומון המצורף.

(ניתן ללחוץ על הסרטוט ולהגדיל אותו)

יישומון

  • ניתן להיעזר בסרגלי הגרירה:
    • מספר המעגל.
    • מספר הקו האופקי.
  • ניתן להציג/להסתיר קווים אופקיים, מעגלים, ומשבצות.

פתרון מדרגה 2 לבעיית מטרה 1

בעיה 1.2.1

נקודה N נמצאת במרחק שווה מנקודה F ומישר m.

היא נמצאת במפגש המעגל העשירי והקו האופקי העשירי,

ולכן המרחק הוא 5 יחידות.

מטרת מדרגה 2 לבעיית מטרה 1

בעיה 1.2.1

בבעיה נתונה נקודה מסוימת ויש לקבוע האם מרחקה מ- F שווה למרחקה מהישר m.

כדי לקבוע זאת, יש להבין כיצד להיעזר במעגלים ובקווים המקבילים לישר m.

הבנה זו מאפשרת למצוא נקודות נוספות, הנמצאות במרחק שווה מ- F ומ- m.

2.1 סיכום

לפניכם הצורה המתקבלת כשמחברים את הנקודות שנמצאות במרחק שווה מנקודה F ומישר m.

ראו יישומון מצורף.

(ניתן ללחוץ על הסרטוט ולהגדיל אותו)

נוסיף מערכת צירים לסרטוט (לחצו על הכפתור "צירים" ביישומון),

כך שציר ה- x מקביל לישר m וראשית הצירים היא בנקודה O (הנקודה הקרובה ביותר לישר m ושמרחקה מנקודה F שווה למרחקה מישר m):

(ניתן ללחוץ על הסרטוט ולהגדיל אותו)

זוהי פרבולה (המוכרת לנו) שהביטוי האלגברי שלה הוא \(f(x)=ax^2\).

ראו יישומון מצורף.

יישומון

  • ניתן לגרור את הנקודה שעל הפרבולה, כדי לראות את המרחק מהמוקד (F) ומהמדריך (ישר m).
  • לחצו על כפתור "צירים" כדי להציג/להסתיר את מערכת הצירים.
  • ניתן להציג בעזרת סרגלי הגרירה את:
    • מספר המעגל.
    • מספר הקו האופקי.
    • הערה: כשמוצגים גם מעגלים וגם קווים אופקיים, מוצגות גם נקודות החיתוך המתאימות שביניהם.

2.2. בעיית סיכום (בעיית רשות)

בסרטוט למטה נתון כי:

שיעורי נקודה F הם: \((0,2)\), וישר m הוא הישר \(y=-2\).

נקודה A היא נקודה כלשהי, שמרחקה מנקודה F, שווה למרחקה מישר m.

AB מרחק נקודה A מישר m.

נקודה C נמצאת על AB כך שקטע FC מקביל לציר ה- x.

מראות א-p05
  1. בטאו את הקטעים AF ו- AC באמצעות \(y_A\). נמקו תשובתכם.
    \(\space\)
  2. הוכיחו כי: \(y_A=\Large\frac{1}{8}\normalsize (x_A)^2\)
    \(\space\)
  3. מצאו את השיעורים של שלוש נקודות, שכל אחת מהן נמצאת במרחק שווה מנקודה F ומישר m.
    \(\space\)
  4. איזה גרף מתקבל מאוסף כל הנקודות שמרחקן מנקודה F שווה למרחקן מישר m?
    נמקו תשובתכם.

פתרון בעיית הסיכום (רשות)

נתון כי:
שיעורי נקודה F הם: \((0,2)\), וישר m הוא הישר \(y=-2\).

נקודה A היא נקודה כלשהי, שמרחקה מנקודה F, שווה למרחקה מישר m.

AB מרחק נקודה A מישר m.

נקודה C נמצאת על AB, כך שקטע FC מקביל לציר ה- x.

הוכחה

\(AC=y_A-y_C=y_A-2\)

\(AB\perp m\) מרחק נקודה A מישר m

\(FA=AB=y_A+2\)

\(FA^2=AC^2+FC^2\) משפט פיתגורס

\((y_A+2)^2=(y_A-2)^2+(x_A)^2\)

\((y_A)^2+4\cdot y_A+4=(y_A )^2-4\cdot y_A+4+(x_A)^2\)

\(y_A=\Large\frac{1}{8}\normalsize (x_A)^2\)

2.3 המשך הסיכום

הגרף המתקבל מאוסף כל הנקודות, שמרחקן מנקודה F, שווה למרחקן מישר m, הוא פרבולה.

נקודה F נקראת מוקד הפרבולה. ישר m נקרא מדריך הפרבולה.

ראינו שלפרבולה המוכרת לנו, תכונה נוספת:

מרחקה של כל נקודה על הפרבולה, ממוקד הפרבולה, שווה למרחקה ממדריך הפרבולה.

ראו יישומון מצורף.

יישומון

  • ניתן לגרור את הנקודה שעל הפרבולה, כדי לראות את המרחק מהמוקד (F) ומהמדריך (ישר m).
  • לחצו על כפתור "צירים" כדי להציג/להסתיר את מערכת הצירים.
  • ניתן להציג בעזרת סרגלי הגרירה את:
    • מספר המעגל.
    • מספר הקו האופקי.
    • הערה: כשמוצגים גם מעגלים וגם קווים אופקיים, מוצגות גם נקודות החיתוך המתאימות שביניהם.

3. מה עוד אפשר לשאול?

העלו שאלות נוספות ונסו למצוא להן תשובות.

יישומון

  • ניתן לגרור את הנקודה שעל הפרבולה, כדי לראות את המרחק מהמוקד (F) ומהמדריך (ישר m).
  • לחצו על כפתור "צירים" כדי להציג/להסתיר את מערכת הצירים.
  • ניתן להציג בעזרת סרגלי הגרירה את:
    • מספר המעגל.
    • מספר הקו האופקי.
    • הערה: כשמוצגים גם מעגלים וגם קווים אופקיים, מוצגות גם נקודות החיתוך המתאימות שביניהם.