הנחיות למורה
יחידה:
חברה ותרבות
כיתה מומלצת:
כיתה ח', ט'
משך הפעילות המומלצת:
45 דקות
נושאים מתמטיים:
אחוזים, פתרון בעיות מילוליות.
נושאים/מושגים חוץ מתמטיים הנלמדים באשכול (הֶקשר):
אזרחות – בחירות לכנסת
ידע מתמטי ומיומנויות מתמטיים נדרשים:
נושא | מושגים | מיומנויות |
ארגון נתונים בדרכים שונות | – גרף של נקודות במערכת צירים
– טבלה
– דיאגרמת עמודות
| – קריאת נתונים המאורגנים בדרכים שונות.
– הבנה של מגמת שינוי של נתונים. |
אחוז | – אחוז
– יחס | – הבנת משמעות האחוז.
– חישוב אחוזים במצבים סטטיים (החלק היחסי של כמות מתוך כמות כללית).
– חישוב אחוזים במצבים דינמיים (הקטנה/הגדלה). |
בעיות אוריינות מתוך מציאות קרובה לתלמידים | – טבלה (המרכזת את מספר הקולות שקבלה כל מפלגה)
– אחוז הצבעה
– אחוז חסימה
| – פתרון בעיות המשלבות בין הבנת טקסט מילולי והצגת נתונים הלקוחים מתוך המציאות, לביצוע החישובים המתאימים לפתרון הבעיות.
– מתן טיעונים בעד ונגד העלאת אחז החסימה. |
מטרות האשכול:
- פתרון הבעיות שבאשכול דורש יישום ידע ומיומנויות במתמטיקה בהתאם לתוכנית הלימודים של משרד החינוך. הפתרון מוביל להעמקת ההבנה כיצד להיעזר בידע בנושא אחוזים כדי להבין כיצד אחוז ההצבעה בבחירות ואחוז החסימה משפיעים על הבחירות לכנסת ועל הרכבה של הכנסת.
- פתרון הבעיות שבאשכול דורש יישום ידע ומיומנויות מתמטיים במתמטיקה בהתאם לתוכנית הלימודים של משרד החינוך ומוביל להעמקת ההבנה בנושא אחוזים.
מערך דידקטי מומלץ:
רצוי להקדים ולשאול את התלמידים שאלות שתלמדנה על הידע שלהם לגבי תהליך הבחירות לכנסת ישראל. למשל: כמה חברי כנסת יש? מי זכאי לבחור לכנסת? מה העיקרון העומד בבסיס שיטת הבחירות? מה פירוש המילה מנדטים? מהו אחוז החסימה? מי קובע מהו אחוז החסימה?
ארגון הכיתה:
למידה בזוגות או בקבוצות.
ציוד נדרש:
מחשבון, מחשב כדי שניתן יהיה להפעיל את היישומון (לא הכרחי).
ניהול השיעור:
המורה יאפשר לתלמידים לפתור את הבעיות שבאשכול באופן עצמאי, כשבאפשרותם להיעזר במדרגות וביישומונים. המורה יעודד תלמידים שמתקשים להיעזר במדרגות, וידריך את התלמידים במקרה שישנן אי הבנות.
המורה יבקש, מתלמידים שסיימו לפתור את הבעיות שבאשכול, להציע שאלה נוספת הקשורה לאשכול ולפתור אותה.
דיון בכיתה:
התלמידים יציגו ויסבירו את תשובותיהם בדיון. רצוי לאפשר להם להציג דרכים שונות לפתרון.
בבעיית מטרה 1: הקדמה – רצוי להדגיש שהגרף שמציג את השינויים באחוזי ההצבעה לכנסת למעשה אינו צריך להיות רציף, אך מקובל לשרטט גרף רציף במקרים כאלה כדי להדגיש את השינויים והמגמות.
בבעיית מטרה 2 – בדיון רצוי להפנות את תשומת לב התלמידים לשינויים התכופים באחוז החסימה ולהדגיש שהכנסת היא שקובעת מה יהיה אחוז החסימה. כדאי לדון במציאת דרך יעילה לפתור שאלה זו. (אין צורך לחשב איזה אחוז מהקולות קיבלה כל מפלגה).
בבעיית מטרה 3: סיכום – בדיון רצוי לשמוע נימוקים שונים שיעלו התלמידים ולבקש מהם לבסס את נימוקיהם גם על חישובים מתאימים.
שאלות נוספות – יש לאפשר לתלמידים להציג את השאלות הנוספות שחשבו עליהן ולדון בפתרונות שהציעו.
רצוי שהמורה יבחר, מבין שאלות התלמידים, את השאלות שלדעתו ראוי לדון בהן.
אפשרות נוספת היא להציע לתלמידים להגיש את השאלות הנוספות ואת פתרונן כעבודת הגשה.
הצעה לשאלות נוספות ניתן למצוא בתחתית דף זה.