אשכול ציון במבחני כושר גופני - למורה
יישומונים
- – – – – –
הנחיות למורה
יחידה:
תרבות וספורט
כיתה מומלצת:
כיתה ח / כיתה ט
משך הזמן המומלץ:
45 דקות
נושאים/מושגים חוץ מתמטיים הנלמדים באשכול (הֶקְשֶר):
- ריכוז מספר רב של נתונים והצגתם.
- אופן המדידה וההערכה של הישגים בשיעורי חינוך גופני.
ידע ומיומנויות מתמטיים נדרשים:
נושא | מושגים | מיומנויות |
---|---|---|
סטטיסטיקה –ממוצע | תכונות הממוצע | – חישוב ממוצע – מציאת נתונים על פי ממוצע נתון – בחירת נתונים מתאימים לחישובים |
יחידות מדידה | יחידות מדידה של זמן, מרחק, מהירות, הספק | זיהוי יחידות המדידה בהתאם לסוג הפעילות |
אומדן | הממוצע שמתקבל יכול להיות מספר שאינו שלם. |
מטרת האשכול:
העמקה והבנה של תכונות הממוצע; הכרת ההרכב של הציון בחינוך גופני לתלמידי כיתות ט'.
מערך דידקטי מומלץ:
ארגון הכיתה:
למידה בזוגות או בקבוצות.
אשכול חינוך גופני – ציון במבחני כושר גופני
תיאור סיטואציה
לפניכם טבלה בה נעזרים מורים לחינוך גופני ובה מתוארים מדדים לקבלת ציון בתרגילים שונים בחינוך גופני.
הקריטריונים שונים עבור בנים ועבור בנות.
בכיתות ט' לצורך מתן ציונים במבחני כושר גופני, תלמידים (בנים) נבחנים ב-5 מדדים, ותלמידות (בנות) נבחנות ב-4 מדדים.
כדי לקבל ציון סופי בכושר גופני, המורה משקלל את הציונים בכל המדדים (ציון ממוצע).
לדוגמה: בתרגיל "בטן בדקה" כדי לקבל ציון 90 תלמידה צריכה לעשות 59 כפיפות בטן בדקה ואילו תלמיד צריך לעשות 70.
הזמנים בטבלה מופיעים בתצוגה של שעון דיגיטלי.
(ניתן ללחוץ על התמונה ולהגדיל אותה במידת הצורך)
מקור: http://www.files.org.il/BRPortalStorage/a/3/94/68/92-4Ra2ko0kwS.pdf
1. בעיית מטרה 1
עמי ותמי נבחנו במבחני כושר גופני.
הציון הממוצע של כל אחד מהם היה 89.
- תנו 3 אפשרויות שונות לתוצאות שעמי ותמי יכלו לקבל בכל אחד מהמדדים.
- במבחן ריצה אלה התוצאות שקיבלו שני התלמידים:
- עמי רץ במשך 8:14 דקות
- תמי רצה במשך 7:52 דקות
תנו דוגמה לתוצאות שעמי ותמי יכלו לקבל בכל אחד מהמדדים האחרים, בהינתן שהציון הממוצע לא השתנה.
- אחרי שפתרתם את בעיית מטרה 1, המשיכו לבעיית מטרה 2.
- או, במידת הצורך, פתרו את השאלות במדרגה 1.
(ניתן ללחוץ על התמונה ולהגדיל אותה במידת הצורך)
מקור: http://www.files.org.il/BRPortalStorage/a/3/94/68/92-4Ra2ko0kwS.pdf
דוגמה לפתרון בעיית מטרה 1
דוגמה לתוצאות שעמי יכול היה לקבל בכל אחד מהמדדים:
- בטן לדקה 72 (ציון 92)
- 2000 מטר ריצה 9:09 (ציון 86)
- זריזות 9.5 (ציון 100)
- מתח עליות און 3 (ציון 70)
- קפיצה מהמקום 222 (ציון 97)
דוגמה לתוצאות שתמי יכולה היתה לקבל בכל אחד מהמדדים:
- קפיצה מהמקום 190 (ציון 93)
- בטן בדקה 66 (ציון 97)
- זריזות 12.5 (ציון 80)
- 1500 מטר ריצה 8:44 (ציון 86)
- אחרי שפתרתם את השאלות במדרגה 1, חזרו לבעיית מטרה 1.
- או, במידת הצורך, פתרו את השאלות במדרגה 2.
(ניתן ללחוץ על התמונה ולהגדיל אותה במידת הצורך)
מקור: http://www.files.org.il/BRPortalStorage/a/3/94/68/92-4Ra2ko0kwS.pdf
- אחרי שפתרתם את השאלות במדרגה 2, חזרו לבעיית מטרה 1.
- או, במידת הצורך, פתרו את השאלות במדרגה 3.
(ניתן ללחוץ על התמונה ולהגדיל אותה במידת הצורך)
מקור: http://www.files.org.il/BRPortalStorage/a/3/94/68/92-4Ra2ko0kwS.pdf
- אחרי שפתרתם את השאלות במדרגה 3, חזרו לבעיית מטרה 1.
(ניתן ללחוץ על התמונה ולהגדיל אותה במידת הצורך)
מקור: http://www.files.org.il/BRPortalStorage/a/3/94/68/92-4Ra2ko0kwS.pdf
2. בעיית מטרה 2
עמי ותמי נבחנו פעם נוספת במבחני כושר גופני.
בשלושת המדדים: בטן, זריזות וריצה.
הציון הממוצע של כל אחד מהם היה 89.
- האם עמי יכול היה להגיע לציון ממוצע סופי 93?
- אם כן, – מה יכלו להיות התוצאות?
- אם לא, – הסבירו מדוע לא.
- האם תמי יכולה היתה להגיע לציון ממוצע סופי 93?
- אם כן, – מה יכלו להיות התוצאות?
- אם לא, – הסבירו מדוע לא.
(ניתן ללחוץ על התמונה ולהגדיל אותה במידת הצורך)
מקור: http://www.files.org.il/BRPortalStorage/a/3/94/68/92-4Ra2ko0kwS.pdf
דוגמה לפתרון בעיית מטרה 2
- הצעה לפתרון עבור עמי:
עמי יכול היה להגיע לציון ממוצע סופי 93. לדוגמה:
\(\Large\frac{89\cdot3+x+y}{5}\normalsize=93\)
\(x+y=198\)
\(x=99\space,\space y=99\)
- הצעה לפתרון עבור תמי:
\(\Large\frac{89\cdot3+x}{4}\normalsize=93\)
\(x=105\)
תמי לא יכולה הייתה להגיע לציון ממוצע סופי 93.